Sulje

Sivukartta ja haku

Korona-info - Usein kysytyt kysymykset

Mitkä palvelut ovat avoinna?

Tässä tilantenteessa useat yritykset ovat joutuneet sulkemaan ovensa toistaiseksi. Katso avoimet yritykset  soitteesta: https://www.yllas.fi/aukioloajat.html

Tilanne muuttuu jatkuvasti, joten suosittelemme tarkistamaan ajankohtaisimman tiedon suoraan yritysten omilta sivuilta sekä sosiaalisesta mediasta. 

Saanko rahani takaisin majoituksestani?

Ylläksellä ei ole omaa keskusvaraamoa. Ole siis yhteydessä suoraan palveluntarjoajaan, jolta olet tehnyt varauksen. He antavat tarkemmat tiedot, kuinka menettelevät tässä tilanteessa. 

Voinko peruttaa lentoni tai junamatkani?

Katso tarkemmat ohjeet:

Saanko rahani takaisin hissilipuista?

Ylläksen hiihtokeskus on suljettu kaudelta 2019-2020. Jos olet tehnyt lippuostoksen ja lipussasi on käyttämättömiä päiviä sulkemisen takia, toimi seuraavasti saadaksesi rahasi takaisin.

Jos olet tehnyt lippuostoksesi Sport Resort Ylläksen (Ylläsjärvi) lipunmyynnissä, lähetä sähköpostia osoitteeseen info@iso-yllas.fi. Liitä sähköpostiin:

  • kuva lippukuitista
  • kuva maksupäätekuitista, jos maksutapana on ollut kortti
  • kuva keycardin takapuolelta niin, että sarjanumerosta saa selvää
  • maksajan nimi ja tilinumero

Jos olet tehnyt lippuostoksesi Ylläs Ski Resort, Äkäslompolo lipunmyyntipisteissä (Ylläs Ski Resort Y1 lipunmyynti, Saaga Ski Rental, Lapland Hotels Saaga, Äkäshotelli tai Ylläskaltio vastaanotot), täytä lomake  soitteessa https://www.laplandhotels.com/FI/varauksen-peruutus.html tai lähetä sähköpostia osoitteeseen yllas-ski@laplandhotels.com. Liitä sähköpostiin:

  • kakuva lippukuitista
  • kuva maksupäätekuitista, jos maksutapana on ollut kortti
  • kuva keycardin tapuolelta niin, että sarjanumerosta saa selvää
  • maksajan nimi ja tilinumero

Jos olet tehnyt lippuostoksen Online-kaupasta, lähetä saamasi tilausvahvistus osoitteeseen yllas-ski@laplandhotels.com.

Liikuntaeduilla maksetut liput käsitellään tapauskohtaisesti. Toimi samoin, kuin yllä on ohjeistettu.

Kausikortista emme palauta käyttämättä jääneitä päiviä.

Saako rinnealueilla liikkua hissien sulkemisen jälkeen?

Ei. Rinnealueilla tehdään huoltotöitä ja siellä liikkuu yhä koneita. Turvallisuussyistä rinnealueelle ei siis tule mennä.

Miksi Ylläs sulkee ladut?


Ladut ovat Ylläksen yksi tärkeimmistä vetovoimatekijöistä. Nyt me Ylläksellä haluamme noudattaa hallituksen linjaa ja haluamme toimia vastuullisesti. Lapin kunnat ovat yhteisesti vedonneet hallitukseen sunnuntaina 23.3.2020, että kotimaan matkailijat siirtäisivät lapin lomansa myöhempään ajankohtaan. Tämän takia olemme päättäneet lopettaa latujen hoidon 23.3.2020. Ylläksen latujen hoidosta vastaa Ylläksen matkailuyhdistys. Tässä ajatellaan sekä paikallisten että asiakkaiden parasta, haluamme olla vastuullisia. Lapin sairaanhoito kapasiteetti on mitoitettu asukasluvun mukaan ja se ei tule kestämään lapin matkailijamääriä. Laduilla myös sattuu aina silloin tällöin onnettomuuksia eikä nyt ole hyvä hetki kuormittaa terveydenhoitoa. 


Koskeeko sulkeminen myös talvipolkuja- ja moottorikelkkareittejä?


Kyllä koskee. Lopetamme tässä poikkeustilanteessa kaiken matkailua tukevan reittien
hoidon.

Voiko latuja ja reittejä edelleen käyttää?


Vetoamme jokaisen omaan harkinta kykyyn. Reitit muuttuvat jopa vaarallisiksi vaihtuvien olosuhteiden myötä. Tällöin myös onnettomuusriski kasvaa ja sairaanhoito resurssimme eivät tule sitä kestämään. Siispä pyydämme arvioimaan lähtöä reiteille valitsevien valtiovallan ohjeiden mukaisesti.


Olen ostanut kartan, saanko rahat takaisin?


Emme palauta rahoja. Karttatuloilla kustannetaan laajan verkoston käyttömaksuja. Latujen, talvipolkujen ja kelkkareittien hoito maksaa puoli miljoonaa euroa kaudessa. Alkutalvesta myymme vielä tämän kauden karttoja, ennen uuden kartan ilmestymistä. Karttamyynnin osuus reittien hoitokuluista on 20%.


Palautetaanko Ylläksen vapaaehtoinen latumaksu?


Emme palauta latumaksua. Latujen, talvipolkujen ja kelkkareittien hoito maksaa puoli miljoonaa euroa kaudessa. Mökkiläisten ja alueen yritysten vapaaehtoiset latumaksut ovat tärkeä osa varainhankintaa. Jotta Ylläksen upeat reitit ovat tulevaisuudessakin käytössä, maksathan tämän vuoden vapaaehtoisen reittimaksun, jos sitä et vielä ole maksanut. Kaudella 19-20 latujen hoito alkoi jo lokakuussa, eli noin kuukautta normaalia aikaisemmin.