Sulje

Sivukartta ja haku

Tilastot

Majoitus ja yöpymiset

  • Ylläksellä on 23 000 vuodepaikkaa

Rekisteröidyt yöpymiset Kolarissa. Tilastossa on vain 17 % Ylläksen majoituskapasiteetista - yli 20 petipaikan majoitusliikkeet, yhteensä 3 500...4 000 vuodetta

  Majoitusmyynti m€ Ulkomainen
majoitusmyynti m€
Yöpymiset lkm joista ulkomaisia Kesän osuus koko vuoden yöpymisistä (lkm)**
2021* 7,6 0,2 173 000 3 000 -
2020 9,8 4,7 220 000 92 000 18 %
2019 14,6 7,6 327 000 153 000 15 %
2018 14,0 7,2 333 000 157 000 15 %
2017 13,8 6,8 336 000 152 000 18 %
 

* Alustava tieto tammikuu-syyskuu

** Verrattuna edeltävään talveen. Talvi marraskuu-huhtikuu, kesä toukokuu-lokakuu

Tulossa 2022: "Keväästä 2022 alkaen tilastot täydentyvät 4 kertaa vuodessa AirBnB, Expedia, Booking.com ja Tripadvisorin tiedoilla yksittäisistä huoneistoistojen ja vapaa-ajan asunnoistojen varauksista. Uudistus monipuolistaa ja parantaa majoitustilastojen tarkkuutta."

Lähde: Kokonaismäärä: Kolarin kunta

Rekisteröidyt yöpymiset: visitfinland.stat.fi - 116y Majoitusliikkeiden keskimääräinen vuosikapasiteetti ja sen käyttö sekä 116t asuinmaittain sekä 116u sesongeittain

 

Kittilän lentokenttä

Vuosi Matkustajamäärä joista kansainvälisiä matkustajia
2021* 79 000 2 000
2020 206 000 78 000
2019 363 000 149 000
2018 355 000 146 000
2017 325 000 141 000
  *Tammikuu-lokakuun alku

"Matkustajien kansallisuus ei ole tiedossa. 'Kotimaanmatkustaja / kotimaanliikenteen matkustaja' lähtee suomalaiselta lentokentältä ja saapuu suomalaiselle kentälle. 'Kansainvälinen matkustaja / kansainvälisen liikenteen matkustaja' saapuu suomalaiselle lentoasemalle ulkomailta tai lähtee ulkomaille suomalaiselta lentoasemalta."

Lähde: Finavia.fi

 

Pallas-Yllästunturin kansallispuisto

Pallas-Yllästunturin kansallispuisto käyntimäärä
    Kesäkuu-syyskuu
2021  464 000* 337 000
2020 563 000 287 000
2019 561 000 205 000
2018 549 000 191 000
2017 554 000 169 000
  * Tammikuu-heinäkuu. Verrattuna 2020 +36 %,  vrt. 2019 +22 %
  • Käynneistä noin 66 % tehdään kansallispuiston eteläpäähän, Ylläksen ja Aakenuksen alueelle
  • Pyöräilijöiden osuus käynneistä 17 % (2021 kesä)

Lähde: Metsähallitus sekä metsa.fi

 

Vuokrapyörien määrä Ylläksellä

  Vuokrapyörien määrä Arvioitu liikevaihto
2021 480...550 1 150 000 €* / 680 000 € (neljä suurinta yhteensä)
2020 318* 650 000 €*
2019 273 350 000 €
2018 220 -
  * arvio/alustava tieto

Lähde: Ylläs ympärivuotiseksi -hanke, Ylläksen yritykset

 

Ylläksen keskimääräinen kävijä lumettomana aikana

  • Omalla autolla saapunut (84 %)
  • 35-64-vuotias
  • Pariskunta, 2 aikuisen seurue (50 %)
    • Lapsiperheet (30 %)
  • Länsisuomalainen tai uusimaalainen
  • Hyvätuloinen
  • Majoittuu: Mökissä (64 %)
    • Lomahuoneistot 20 %, hotelli 5 %
  • Lomailee heinäkuussa (32 %) tai syyskuussa (27 %)
    • Lapsiperheet heinäkuussa (45 %), iäkkäämmät syyskuussa
    • Toukokuu ei oikein houkuta, mutta heti kesäkuussa paljon tulijoita
  • Viipymä noin 2 viikkoa
  • Rahankäyttö 500-550 €/hlö/loma
  • Aikaisemminkin Ylläksellä vieraillut (92 %)
    • Lähes puolet vierailaa lumettomana aikana useammin kuin kerran, säännöllisesti.
    • Nuoremmat vierailee yleisimmin vain kerran.
  • Tärkein aktiviteetti: Kävely (77 %)
    • Myös pyöräily (56 %), lenkkeily ja melonta mainitaan usein
    • Sisäaktiviteeteista: Kylpylä (45 %) sekä luontokeskus lähes yhtä usein
    • Ensijaisesti pyöräilyn vuoksi tuli 30 %. Tällöin pyöräilee 5 päivää.
    • Aiemmin käyneistä maastopyöräilee 49 %
    • Uusista kävijöistä maastopyöräilee 28 %
  • Tärkeimmät syyt tulla: Luonto, patkointi ja vaellus. Lappi yleisesti ja rauha.

Lähde: Ylläksen lumettoman ajan 2021 kävijätutkimus, lumettoman ajan 2020 kävijätutkimus

 

Ylläksen asukasmäärä

1 200 asukasta: Äkäslompolo 575 asukasta, Ylläsjärvi  235  asukasta, Luosu 16 asukasta ja Hannukainen 54 asukasta. Lisäksi Kolarin kunnan alueella on 300 osoitteetonta henkilöä - käytännössä he ovat Ylläksellä.

Lähde: Kolarin kunta 16.06.2021

 

Markkinointi

  • Budjetti noin 500 000 €
  • Yhteismarkkinoinnnissa mukana noin 85 yritystä

Lähde: Visit Ylläs

 

Yllas.fi-verkkosivusto

  • Sivustolla on vuosittain noin 600 000 käyttäjää, jotka katsovat eri sivuja yhteensä 3,9 miljoonaa kertaa
  • Liikenteen lähteet
    • Hakukoneet 55 %
    • Mainonta 19 %
    • Suora saapuminen 15 %
    • Liikenne muilta sivustoilta 5 %
    • Some 4 %
  • Kielivalinta: Suomi 90 %, englanti 10 %
  • Maat TOP 5: Suomi, Iso-Britannia, Saksa, Ruotsi, Sveitsi
  • Suosituimmat teemat: Etusivu, Ylläs tänään (sää, sääkamerat...), Laskettelu, kampanjasivut, majoitus, osta ulkoilukartta, reitit
  • Suosituimmat aktiviteetit TOP 5: Laskettelu, patikointi, maastohiihto, maastopyöräily, gondoli
  • Retkikaupan suosituimmat kategoriat: Huskyt, moottorikelkkailu, porot
  • Katseluiden kokonaismäärä kasvoi vahvasti vuoteen 2020 asti.
    • Ennätysvuosi: 2019-2020, 760 000 käyttäjää ja tuolloin kielivalinta suomi 67 % (vrt. 2020-2021 suomi 90 %)

Lähde: Yllas.fi Google Analytics, otanta 4.2020-9.2021

 

Sosiaalinen media

Facebook @visityllas

  • Seuraajia 68 000
  • Seuraajista 87 % suomalaisia
  • Kaupungit: Helsinki, Oulu, Tampere, Espoo, Jyväskylä
  • Suosituimmat aiheet Facebookissa: Maastohiihto, aktiviteetit sesongin mukaan, maisemat, ajankohtaiset asiat
  • Sisältö tuotetaan pääasiassa suomeksi

Instagram @visityllas

  • Seuraajia 38 000
  • Sisältö tuotetaan pääasiassa englanniksi

Youtube @visityllas

  • 560 tilaajaa
  • Tiliä käytetään pääasiassa mainosten ajoon

Lähde: Visit Ylläs

 

Uutiskirje (kävijöille)

  • Tilaajia: 8 000
  • Aktiivisia lukijoita (3 kk): 3 200
  • Avausprosentti: Keskimäärin 40 % (30 % pidetään jo hyvänä)

Lähde: Ylläksen uutiskirjejärjestelmä