Sulje

Sivukartta ja haku

Hiihtoretken suunnittelu ja turvallisuus ladulla

Varaudu huolellisesti

Laturetkille kannattaa aina varautua huolellisesti. Seuraile säätiedotuksia ja suunnittele päivittäiset retkesi sään mukaan. Tuulisella säällä kannattaa valita metsäisiä ja alavammilla mailla kulkevia reittejä. Tuulen suunta on hyvä ottaa huomioon, kun suunnittelet reittisi kiertosuuntaa. Varsinkin jos reitille sattuu suuria aapasoita tai järvenselkiä, kannattaa reitti kiertää siten, että tuuli puhaltaa selkäsi takaa.

Huomioi auringon valon kirkkaus

Keväällä Lapissa aurinko ja valkoinen hanki ovat häikäisevä yhdistelmä, joten aurinkolaseja kannattaa pitää aina mukana. Varsinkin pienten lasten silmät on hyvä suojata auringonpaisteelta.

Muista eväät

Mikäli retkesi suuntautuu alueelle, jossa ei ole latukahviloita, ota mukaasi juotavaa ja mahdollisesti myös evästä. Tulistelupaikoilla on mukava levähtää, hörpätä kuppi kuumaa ja nauttia omista eväistä. Ylimääräinen lämmin paita tai muu vaate kannattaa varata mukaan taukohetkiä varten.

Bussilla pääsee

Jos olet varsinainen hiihdon nautiskelija, niin tämä vinkki on sinulle: Nouse lähimmältä pysäkiltä bussiin ja matkusta sillä suksinesi ylös tunturiin. Sukset jalkaan ja sauvat käteen, eikä muuta kuin nauttimaan vauhdin hurmasta alas kylään! Näitäkin reittejä on valittavanasi helposta hyvin vaativaan. Lue lisää latureittioppaasta, joka löytyy sivun vasemmanpuoleisesta valikosta.

Turvallisuus ladulla

• Ilmoita aina jollekin, minne olet menossa ja millon aiot palata takaisin.
  • Varustaudu aina oikealla vaatetuksella. Tunturialueella sää saattaa muuttua nopeasti.
  • Valitse latusi oikein ottamalla huomioon kuntosi ja taitosi, reitin vaikeusaste sekä sääolosuhteet. Huomioi, että lumisateen ja myrskyn jälkeen ladut ajetaan hoitoluokkajärjestyksessä.
  • Pidä aina mukanasi voimassa oleva latukartta ja matkapuhelin.
  • Latu on yhteinen, ota huomioon muut hiihtäjät. Nopeampi hiihtäjä väistää hitaampaa. Älä luistele perinteisen ladun päällä.Ole ystävällinen ja kohtelias muille hiihtäjille.
  • Noudata merkittyä suuntaa. Hiihdä oikeanpuoleista latua.Ohita vasemmalta. Seuraa opasteita ja pysy merkityillä reiteillä.
  • Säilytä riittävä etäisyys. Älä hiihdä edellä menevän kannoille, muista tämä erityisesti laskuissa.
  • Älä pysähdy ladulla. Pidä tauot latu-uran sivussa tai mieluimmin tulistelupaikoilla ja latukahviloissa. Jos kaadut, nouse nopeasti ylös ja siirry sivuun. Korjaa latu, mikäli tarpeen.
  • Laskuissa muistettavaa: Älä vaihda latua laskun aikana. Laske kaikki mäet varovasti ja säätele vauhti taitojesi tasolle. Ylös nouseva hiihtäjä väistää laskijaa. Noudata erityistä varovaisuutta jääkeleillä.
  • Auttaminen on velvollisuus. Onnettomuuden sattuessa pysähdy auttamaan. Auta muita muutoinkin tarvittaessa. Jos tarvitaan pelastushenkilöstöä, soita hätänumeroon 112.
  • Latu on vain hiihtämistä varten. Latujen käyttö jalankulkuväylinä on kielletty.
  • Koiraladut: Muista noudattaa erityistä varovaisuutta toisen koirakon kohdatessa. Omistaja on aina vastuussa omasta koirastaan. Mikäli lemmikkisi tekee tarpeensa ladulle, kerääthän ulosteet pois reitiltä.
  • Muista vielä että jokainen liikkuu maastossa omalla vastuullaan!

Kun soitat hätäpuhelun 112 Suomi -sovelluksen kautta, Hätäkeskuslaitos saa automaattisesti sijaintitietosi. Sovellus on kehitetty yhteistyössä Hätäkeskuslaitoksen kanssa. Hätäkeskuslaitos suosittelee sovelluksen lataamista, jonka voit tehdä täältä.